About

Jak fotografować zorzę?

Dostaje mnóstwo pytań jak fotografować albo zaobserwować zorzę.
Gdzie najlepiej się udać, kiedy?
Czy ta i ta data będzie dobra na zorzę?

Moja odpowiedź zawsze brzmi : MOŻE ją zobaczysz albo może i nie!
Czasami ciężko przewidzieć zorzę.
Prognoza może być naprawdę obiecująca , czyste niebo ale i tak jej nie uda się zobaczyć.
Dlaczego? Nie wiem. Nie jestem w tym temacie ekspertem i nie potrafię dokładnie wytłumaczyć procesu jaki ona przechodzi.

Wiem natomiast, że trzeba być cierpliwym!
Nie da jej się włączyć jak światło w pomieszczeniu.

Kiedy najlepiej przyjechać na Islandię aby upolować zorzę?

Biorąc przykład z roku 2015-2016 zorza pojawiała się już nieśmiało od końca sierpnia. Wtedy gdy zaczynało się robić ciemno. Bo zauważcie, że zorza jest nad nami prawie cały czas ale żeby ją widzieć musi być ciemno.
Ostatnia mocna i widoczna zorza, którą uwieczniłam przed latem była dokładnie 14-tego kwietnia 2016 roku.
Wyglądała tak:


Pierwsza jaką sfotografowałam w tym sezonie zimowym 16/17 wyglądała tak:

z mojego ogródka

Podczas naszego pobytu w Polsce pojawiały się tak przeogromne zorze, że nie mogłam wytrzymać tego , że nie sfotografowałam ich :) takie już zboczenie.
Było to na początku września.

Czy muszę być poza miastem żeby ją widzieć?

Nie musisz, jeśli prognoza jest bardzo sprzyjająca a siła przewidywana na mega mocną, możesz zobaczyć ją nawet w mieście. Przykład powyżej. Ogródek jest otoczony domami, które emanują światłem.
 Raz 6 marca 2016 roku zorza była tak silna, że nie mogłam w to uwierzyć.
Tutaj zdjęcie.
5 minut jazdy od mojego domu


widok z mojego ogródka

Oczywiście warto być poza miastem. Ale ja ze względu na pracę nie mogę pozwolić sobie na długie całonocne wycieczki, więc większość zórz łapię w okolicy stolicy. 



Tutaj zdjęcie bez świateł miast. 


Co potrzeba?

Tutaj spiszę listę rzeczy potrzebnych do uchwycenia tego zjawiska aparatem fotograficznym.
1. aparat fotograficzny z możliwością ustawienia manualnie, czasu , przysłony i ISO.
2. obiektyw z dobrym światłem np. 1.8 i całkiem szeroki. 10-20 mm, 17-24mm (jak macie pytania dajcie komentarze, nie wszyscy muszą się znać na sprzętach)
3. STATYW. Bez niego nie uda się tego zrobić. Czas wyzwolenia migawki jest bardzo długi a każde drganie zostanie zarejestrowane jeśli bedziecie robić zdjęcie trzymając aparat w ręku.
4. Dodatkowe baterie, karty pamięci, pilocik do wyzwolenia aparatu.
5. Ciepłe ubrania, herbata gorąca.
6. Cierpliwość.


Jakie strony warto obserwować?
Ja korzystam z http://en.vedur.is/weather/forecasts/aurora/. To jest strona polecana tylko i wyłącznie na Islandię. Na osi czasu masz godziny i dni. Sprawdzaj od 21 do 00 godziny. MUSISZ znajdować się wtedy w białych rejonach (czyste bezchmurne niebo).

Przestudiuj sobie gdzie przebiega droga numer 1 na Islandii i większe miasteczka, udaj się tam. To, że po środku mapy jest biało nie oznacza, że możesz tam być. W zimie ten rejon jest niedostępny.
Potem skonfrontuj to ze stroną www.road.is i zobaczysz czy bezpiecznie w to miejsce dojedziesz.
W zime czasami jest tu ciężko, jeśli się zakopiesz w śniegu w OSTATECZNOŚCI dzwoń pod numer 112. Musisz być rozsądny. Inaczej przypłacisz to długami albo co najgorsze zdrowiem. 
Kolejna strona to http://www.aurora-service.eu , im wyższy wskaźnik KP tym lepiej dla Ciebie! Po prawej stronie jest sobie taka mała mapka z zieloną zorzą. Wskazuje gdzie w tym momencie ona jest. 
Korzystam również z aplikacji na Iphone My Aurora Forecast. Pokazuje Ci najlepszą lokalizację do obserwacji oraz ile procent szans masz na zaobserwowanie tego zjawiska w twojej lokalizacji.

Ostatnia rzecz to grupa na Facebooku, Northern Lights Alert. Każdy kto widzi zorzę postuje o tym stąd wiem gdzie jechać i kiedy.
Poza tym mam mnóstwo znajomych fotografów łapiących zorze i też mam z nimi kontakt. Dlatego wiem. Łącząc te wszystkie punkty mam wysoki procent szans na powodzenie łowów. ALE to natura, której nie przewidzisz.


Kiedy najlepiej czuwać?

Zorze na początku tego sezonu zaczęły się pojawiać wcześnie. Rekord to 20:20 ( mam dobrą pamięć do zórz), zimą 23, 24 to dobry czas na czuwanie. Chociaż ja w gotowości jestem od 20tej. NIGDY nie wiadomo. Wtedy wsiadam w auto i jadę.


Jeśli macie jakieś pytania, sugestie, ochotę na wspólne polowanie tutaj na Islandii, piszcie komentarze!

Jak fotografować zorzę? Jak fotografować zorzę? Reviewed by Unknown on 11:27 Rating: 5

1 komentarz:

Michalina Dzianach. Autor obrazów motywu: Ailime. Obsługiwane przez usługę Blogger.