About

Rejestracja samochodu na Islandii

  Cześć wszystkim!

Z tej strony Piotr i mam dla was dzisiaj pare ciekawostek ze świata motoryzacji. Mianowicie jak sprowadzić i zarejestrować nasz samochód z Polski krok po kroku!

My mamy już to za sobą. Czekam tylko na rachunek za ubezpieczenie ale tak jak wszystko na Islandii "na spokojnie". Przejdźmy do rzeczy:

1.Sprowadzenie samochodu.
Mamy dwie możliwości na transport naszego samochodu z Polski do Islandii. Pierwszy to przyjazd nim osobiście. Drugi to wysłanie w kontenerze ale nie mam na ten temat precyzyjnych informacji więc opiszę wam to co sam przeżyłem i zrobiłem czyli przyjazd osobiście.

Zaczynając od miejsca startowego Polska, musimy przejechać przez Niemcy, Danię aż do miejscowości Hirtshals na samej północy. Odległość to około 1300km (z Gdańska).
Następnym krokiem będzie podróż promem.
Zarezerwować bilety na JEDYNEGO przewoźnika czyli Smyril Line możemy oczywiście na ich stronie internetowej www.smyrilline.com. Koszt w naszym wypadku pod koniec września wyniósł za 2 osobową kabinę bez okna + samochód regularnych rozmiarów 605EUR.

Polecamy z doświadczenia wykupić sobie też kartę obiadową do bufetu. Tak czy inaczej tam pójdziecie bo podróż trwa 3 dni, a taniej dołożyć to do rozerwacji niż kupować wejściówki na miejscu.

Po 3 dniach z przystankiem na Wyspach Owczych (polecamy z grubsza objechać i zwiedzić, ponieważ jest około 5-6 godzin przerwy podzczas której można wyjechać samochodem) jesteśmy w końcu na Islandii a dokładniej w miejscowości Seydisfjordur na wschodnim wybrzeżu. 

Pierwszym komitetem powitalnym będzie oczywiście kontrola celna, więc przejdźmy teraz przez ten punkt.

WAŻNE. NIE ma obowiązku uiszczania żadnej opłaty na wjeździe. To co musimy zrobić to wypełnić dokument w którym podajemy gdzie jedziemy, dlaczego i na ile czasu. 
O ile powodem nie jest pobyt dłużej niż rok czasu (12 miesięcy) celnicy nie będą oczekiwać odprawy celnej samochodu.
 Czyli co zrobić? Wakacje, praca tymczasowa itp. a plany przecież lubią się zmieniać no nie? ;) Nie wiem czy będę żył za rok a co dopiero czy zostane z tym samochodem na Islandii! PANIE CELNIKU no co PAN!?

Wypełniamy papier, dostajemy kopię (mocno przyciskać bo nam się nic nie odbiło na tym świstku!). Przyklejają nam na szybę naklejkę informacyjną do kiedy samochód może być na terenie Islandii i tyle. Oczywiście mogą też chcieć sprawdzić czy czegoś nie przemycamy, standardowe procedury ale tu nie o tym więc jedziemy dalej.

Jeśli naszym celem jest stolica to trasa do Reykjaviku południowym wybrzeżem wynosi około 650km czyli dobre 7 godzin jazdy. Na stacjach benzynowych płaci się głównie kartą więc lepiej ją ze sobą mieć. Stacji jest mało więc lepiej w miarę możliwości dotankować np. w miejscowości Hofn lub Vik. Zakładam oczywiście, że w Danii przed promem bak napełniliście na full.

2. REJESTRACJA
No i jesteśmy! Stolica! ISLANDIA! My z polskim samochodem i polskimi tablicami. Ludzie nas zaczepiają i pytają się czy nas pogięło, czy nam się to opłacało. Straszą, że cło nas wyniesie tyle, że do końca życia będziemy spłacać, że powinniśmy opłacić cło na wjeździe, że można jeździć na polskich tablicach tylko 3,6,9, miesięcy bo ich kolega to ma teraz problemy i reszta różnego rodzaju bzdur.

 Jedna ważna sprawa i rada ode mnie. Trzymajcie się z daleka od "wujków dobra rada" i zawsze dopytajcie się dla pewności celnika, urzędnika, idźcie do odpowiedzialnego za daną sprawę urzędu po aktualne informacje. Osobo, która ten tekst czytasz pamiętaj, że mam informacje z dnia 16.08.2015. Jeśli jest 2020 w momencie którym to czytasz moje informacje też mogą być przedawnione więc patrz zdanie wcześniej.

Tak czy inaczej, mamy od dnia wjazdu 12 miesięcy na albo zarejestrowanie samochodu w Isladnii albo wypad z baru razem z samochodem. Zakładam, że wszystko idzie jak po maśle, więc zostajemy w kraju i chcemy samochód przerejstrować. Zatem:

1. Idziemy razem z dowodem rejestracyjnym i świstkiem celnym który dostaliśmy na wjeździe do urzędu SAMGONGUSTOFA przy ul. Armula 2 108 Reykjavik http://www.samgongustofa.is/. Wypełniamy dokument i płacimy 5200ISK za podstawowy rozmiar tablic. Musimy również wybrać warsztat w którym zrobimy przegląd i w nim odbierzemy tablice. Jeśli nie mamy ulubionego to warto zapytać Panią zza biurka o rekomendacje. Czekamy około 7-10 dni na rejestracje.

2. W międzyczasie idziemy do urzędu celnego Tollstjori przy ul. Tryggvagata 19 101 Reykjavik https://www.tollur.is/ i zglaszamy, że dokonaliśmy wstępnej rejestracji, chcemy opłacić cło itp. Na podstawie informacji z dowodu rejestracyjnego, który jest już w urzędzie ruchu drogowego Samgongustofa wyliczają nam ile do zapłaty no i cóż trzeba bulić. Ja za swojego Nissana Primera p11 z 1998 zapłacilem 120 000isk. Mniej więcej mogę wam powiedzieć, że cło to druga wartość samochodu w Polsce. I tu każdy się łapie za głowę i mówi, że "to co za debil sprowadza samochód". Rzecz w tym, że ceny samochodów na Islandii są jak porównać z europejskimi właśnie o to cło większe. Wychodzi nam na to samo ale moim zdaniem lepiej mieć swój samochód sprawdzony niż kupować w Islandii. Warsztaty i naprawy są tu bardzo drogie więc ludzie jeżdża porozwalanymi, takie sprzedają i takie też kupują.

3. Samochód zarejestrowany, cło opłacone, jedziemy do wcześniej wybranego warsztatu. Płacimy około 10 000isk za przegląd, 15 000isk podatku drogowego (co 6 miesięcy do płacenia) i 5 000isk z groszami za pierwszą rejestracje w kraju i inne administracyjne pierdoły. Musimy również wybrać firmę ubezpieczeniową. Ja wybrałem firmę TM (tak to jest pełna nazwa ;)), ponieważ pracuję w wypożyczalni samochodów, która z niej korzysta no i wiadomo jakieś zniżki itp. Ubezpieczenie możemy płacić w formie miesięcznej, dostajemy wtedy rachunek na konto bankowe jak za internet. Można również opłacić z góry za cały rok. Miesięcznie zależy oczywiście od samochodu ale ja za swojego bez żadnych zniżek póki co powiedzieli mi że między 10 a 15 tys isk mogę się spodziewać. Zobaczymy ;). Dostajemy tablice i jedziemy. Ciekawą rzeczą jest to, że tu nie ma czegoś takiego jak dowód rejestracyjny. Wszystko jest w komputerze, w systemie przypisane do twojego numeru personalnego kennitala.

Chyba wszystko co musicie wiedzieć. Jak na przerejestrowanie samochodu z innego kraju to procedura jest na prawde prosta i szybka, a w urzędach wszystko wam wytłumaczą i pomogą o ile sami jesteśmy kuturalni i uśmiechnięci :). Dalej tylko lać i jeździć!! Pozdrawiamy i czekamy na pytania jeśli takowe się w waszych głowach pojawiają!
 

Rejestracja samochodu na Islandii Rejestracja samochodu na Islandii Reviewed by Unknown on 11:06 Rating: 5

28 komentarzy:

  1. A co jeśli planuję sprawdzić do Islandii samochód, który jest w leasingu w Polsce?
    Czy nie obchodzi mnie taryfa celno skarbowa oraz obowiązek ubezpieczenia w tym kraju?

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pod wrażeniem. Świetny artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie miałem nigdy okazji być w tym kraju, ale myślę, że jak najbardziej zasady posiadania samochodu są takie same lub podobne jak i u nas. W końcu z pewnością potrzeba jest mieć ubezpieczenie OC https://cuk.pl/ubezpieczenia/samochod/oc dzięki któremu będziemy w stanie swobodnie się poruszać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja również nigdy nie byłem w tym kraju, ale zawsze marzy mi się aby tam pojechać na wakacje. W sumie co do kwestii auta to procedury nie są takie straszne. U nas także dochodzi do tego ubezpieczenie OC. Niedawno czytałem w https://kioskpolis.pl/zmiana-ubezpieczyciela-oc-kiedy-nie-mozesz-tego-zrobic/ nawet o tym czym jest zmiana ubezpieczyciela.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. uwaga jest 2020 :) Czy nadal pracujesz w wypożyczalni samochodów? akurat szukam tam kontaktu

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja raczej tam nie zamierzam jeździć autem i na ten moment wystarcza mi to, ze pokonuję bardzo dużo kilometrów u nas w kraju. Dlatego jestem również zdania, ze zawsze warto jest mieć kontakt do pomocy drogowej. Jak ja miałem problem to dzwoniłem do http://pomocdrogowa.i-poznan.pl/ i zawsze pomoc drogowa była za chwilę u mnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. ogólnie moim zdaniem samo posiadanie samochodu jest niezwykle ważne i pewnie procedury rejestracyjne zbytnio się nie różnią od tych u nas. Mogę także każdemu polecić zapoznanie się z wpisem http://www.babciapolka.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=4393:zdarzenie-drogowesprawd-jak-nie-dopucic-do-kolejnego&catid=78:bryka-dla-babci&Itemid=133 gdzie ciekawie opisano to co robić jak przytrafi nam się zdarzenie drogowe.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ogólnie sama rejestracja samochodu jest czymś ważnym i ja również niedawno to przechodziłam. Przy okazji warto także wspomnieć na temat ubezpieczeń OC. Polecam przeczytanie wpisu https://kioskpolis.pl/zakres-terytorialny-ubezpieczenia/ gdzie bardzo fajnie opisano kwestię zasięgu ubezpieczeń.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja również nie miałem nigdy okazji tam być, ale myślę, że same procedury zbytnio się nie różnią. Przy okazji mogę od razu każdemu polecić zapisanie kontaktu do pomocy drogowej https://www.pomocdrogowa.walbrzych.pl/ gdyż ostatnio ja również miałem okazję z nimi współpracować.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  16. Akurat ja nie byłam nigdy w tym kraju więc nie wiem do końća jak się odbywa kwestia posiadani auta. Ale z całą pewnością awarie samochodów są takie sam jak i u nas. Muszę przyznać, że ja właśnie dlatego zawsze mam przy sobie kontakt do pomocy drogowej https://www.pomocdrogowa.wwarszawie.pl/ która wiem, że nie odmówi mi zholowania.

    OdpowiedzUsuń
  17. Tak jak poprzednicy pisali to i ja również nigdy tam nie byłam, ale wiem, że czasami wyjeżdżając samochodem za granicę może nam się przydać zielona karta. Nawet niedawno czytałam o niej na stronie https://kioskpolis.pl/zakres-ubezpieczenia-zielona-karta/ i fajnie jest wiedzieć co to dokładnie oznacza.

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    OdpowiedzUsuń
  19. Co z wyrejestrowaniem samochodu w Polsce??

    OdpowiedzUsuń
  20. Niestety ja tam nigdy nie byłam i chyba raczej nie zapowiada się na to abym odwiedzała ten kraj. Z całą pewnością mogę każdemu polecić świetną pomoc drogową https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/ dzięki której mi udało się już nie raz wyjść z opresji.

    OdpowiedzUsuń
  21. Kiedy chodzi o same samochody o nich można bardzo dużo czytać i ja również lubię to robić. Na pewno zachęcam każdego do przeczytania bloga https://zlomujemy24h.pl/blog/ jeśli ktoś interesuje się demontażem samochodów.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja również nie zamierzam tam jeździć i jestem przede wszystkim zdania, że niezwykle ważną sprawą jest to aby wiedzieć co robić gdy nasze auto nie będzie chciało dalej jechać. Jak dla mnie w takiej sytuacji dobrą opcją jest kontakt z pomocą drogową http://www.pomocdrogowapoznan.pl/ i ja właśnie wtedy to robię.

    OdpowiedzUsuń
  23. Na dobrą sprawę ja raczej takich rzeczy nie będę robił ale myślę, że również dobrze jest wiedzieć jak ogumienie naszego samochodu jest istotne. W każdym razie ja zawsze korzystam z usług wulkanizacji https://euro-wulkan.pl/ i jest to moim zdaniem doskonały wybór.

    OdpowiedzUsuń
  24. Akurat również chciałbym nawiązać do korzystania z usług pomocy drogowej i wiem, że to jest bardzo ważne. Jeżeli chodzi o mnie to ja zazwyczaj dzwonię po https://pomocdrogowa.kolobrzeg.pl/ i jestem przekonany, że ten wybór jest właściwy.

    OdpowiedzUsuń
  25. Poniekąd samo już posiadanie ciekawego auta jest czymś ważnym, ale chce dodać, ze również bardzo ważną opcją jest to aby wiedzieć gdzie oddać można pojazd do kasacji. Uważam, że bardzo ciekawą opcją jest na pewno możliwość skorzystania z https://kasacja-warszawa.pl/kasacja-aut/ i to jest coś dobrego.

    OdpowiedzUsuń
  26. W sumie gdy chodzi o same samochody to ja jeszcze chcę dodać, że właśnie dobrze wiedzieć która autopomoc jest godna uwagi. W każdym razie ja zazwyczaj korzystam z usług od https://pomocdrogowa.i-koszalin.pl/autopomoc/ i nigdy się na nich nie zawiodłem.

    OdpowiedzUsuń
  27. Warto mieć zawsze pod ręką namiary na sprawdzonego mechanika. W moim przypadku jest to autoryzowany serwis mitsubishi: https://technotop.pl/mitsubishi/serwis-mitsubishi// . Jestem z niego bardzo zadowolona i polecam także Wam.

    OdpowiedzUsuń
  28. Jakość świadczonych usług pomocy drogowej ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i pasażerów. Firma dostępna pod linkiem https://eurohol.pl/ jest znana z wysokiego standardu obsługi, co sprawia, że jest to doskonały wybór w przypadku potrzeby szybkiej interwencji. Ich profesjonalizm i szybkość działania to gwarancja spokoju umysłu w sytuacjach awaryjnych.

    OdpowiedzUsuń

Michalina Dzianach. Autor obrazów motywu: Ailime. Obsługiwane przez usługę Blogger.